Hoogsensitief

Bij 20% van de mensen wordt informatie die binnenkomt dieper verwerkt. Ook onderscheiden die mensen beter en sneller subtiele veranderingen. Dit zijn de hoogsensitieve mensen.
Ze voelen door die diepe verwerking dingen intens. Dit alles kan ongelooflijk veel voordelen hebben, maar aan de andere kant kan er ook faalangst zijn en een gebrek aan zelfvertrouwen.

Hoogsensitieve mensen denken anders, hebben een andere logica. Ze voelen feilloos stemmingen aan en betrekken dat vaak op zichzelf. Ze nemen dingen letterlijk, zijn perfectionistisch, kritisch op zichzelf en gemakkelijk overprikkeld.

Ongeveer de helft van alle hoogsensitieve personen vinden het vaak moeilijk om echt in hun kracht te staan. Bij KARAH komen regelmatig cliënten die op weg zijn naar een burn-out of daar al beland zijn.

Zelfkennis.

Als  hoogsensitief persoon heb je er het meeste aan als je jezelf door en door kent. Pas dan kan er iets veranderen.

Weten hoe iets bij je werkt, hoe het voelt, wat je denkt, hoe je reageert, enzovoorts.
En misschien wel het moeilijkste: niet oordelen over jezelf, want misschien ben ook jij te kritisch op dingen die je doet.

Omdat je zo gevoelig bent, is een combinatie van coaching en healing een goede methode om meer in je kracht te staan. 

Acht thema’s als proces naar je kracht.


De KARAH methode begeleid je door 8 thema’s. Hiermee heb je alle handvatten die nodig zijn om te leven zoals jij dat wilt.

De stappen om als hoogsensitief persoon in je kracht te staan zijn:

1. Ideeën en overtuigingen.
Wees je bewust van ideeën en overtuigingen die jij hebt over jezelf. Welke daarvan werken belemmerend voor je? Welke daarvan zijn helpend voor je?
En komen die ideeën/overtuigingen van jezelf of heb je ze aangeleerd?

2. Gevoel en emotie.
Hoe komen belevingen/ervaringen bij je binnen? Bijvoorbeeld als iemand je niet waardeert voor wat je hebt gedaan? Gaan je emoties wel eens met je op de loop?
Het is bekend dat hoogsensitieve mensen emoties vaak intenser beleven dan anderen, dat vervelende ervaringen hard binnenkomen en dat kritiek op je werk gemakkelijk als kritiek op je persoon wordt ervaren.
Hoe werkt dit bij jou?

3. Aandacht.
Hoogsensitieve mensen zijn vaak overal en nergens met hun aandacht.
Waar ze wel heel goed met hun aandacht kunnen zijn, is bij de wensen en de behoeften van anderen. Denk jij ook wel eens aan jezelf?

Wat je kan helpen is verschillende niveaus van aandacht te leren onderscheiden. Wat is eigenlijk het verschil tussen een mening, een waarneming en iets invoelen? Zijn die drie bij jou in balans of heb jij voornamelijk dat invoelend vermogen in je?

4. Intuïtie en het hier-en-nu.
Als hoogsensitief persoon word je geboren en vanaf kinds af aan neem je dus meer en dieper waar, maar ben je van nature ook meer gericht op de behoeften van een ander dan die van jouzelf.
Intuïtie kun je alleen voelen vanuit jezelf. Veel hoogsensitieve mensen zijn door die gerichtheid op de ander verleerd om te vertrouwen op hun intuïtie.
Intuïtieve (niet impulsieve) beslissingen zijn duurzaam want ze passen bij je. Hoe werkt dit bij jou? Is het misschien tijd om je intuïtie weer meer te gaan gebruiken? Of verder te ontwikkelen?

Naast intuïtie ontwikkelen is leven in het hier-en nu een heel belangrijke. Het wordt minder druk in je hoofd.

5. Healing.
Je intuïtie ontwikkelen en jezelf diepgaand leren kennen is een eerste vereiste om in je kracht te staan. Daarnaast hebben je fysieke lichaam, je fijnstoffelijke lichamen en alle lagen van je psyche ook healing nodig.
Deze weer in balans brengen, je lichaam, geest en ziel optimaal samen laten werken geeft energie en kracht.

Klankschalen en gongen, stemvorken, bloesem remedies, essentiële oliën, edelstenen en kristallen: allemaal hebben ze hun eigen helende werking en samen versterken ze elkaar nog meer.
Wist je dat bijvoorbeeld een amethist kristal en lavendel olie perfect samenwerken?

6. Spiegels.
Mensen en situaties waar jij op reageert zijn een spiegel voor je. Als je je irriteert aan een ander zegt dat iets over jou. Misschien doe je hetzelfde als de ander, maar dan in een andere vorm en teveel. Of doe je juist iets niet dat wel goed voor je zou zijn.

Hoogsensitieve mensen reageren heel snel op spiegels, bewust maar vaak ook onbewust.
Om jezelf goed te leren kennen is het van belang om je spiegels te leren herkennen én te herkennen of ze een positieve, een negatieve of een neutrale spiegel voor je zijn.

7. Identiteiten.
We hebben allemaal verschillende identiteiten in ons en dat is nodig voor onze persoonlijkheid. Je bent meer dan kind van…, broer of zus van…, werknemer…, partner…, enzovoorts.

Voor iedereen geldt dat je verstrikt kunt raken in zo’n identiteit waardoor je niet echt jezelf bent.
Bij hoogsensitieve mensen kan dit gemakkelijker gebeuren omdat ze zo gericht kunnen zijn op de ander. Om in je kracht te staan is het van belang om je bewust te worden van dit soort verstrikkingen, waardoor ze getransformeerd kunnen worden.

8. Intenties en doelen.
Gebeurt het je wel eens dat je een doel hebt of iets wil bereiken maar dat het je niet lukt? Dan heb je kans dat je onbewuste gedachten, ideeën en/of overtuigingen dat belemmerd hebben.
Die negeren helpt niet, want ze zitten er toch wel en ze zijn sterker dan je denkt.
Wat wel helpt is ze bewust maken en transformeren.

Daarna kun je bewuste intenties creëren die wel werken.
Als hoogsensitief persoon sta je in je kracht wanneer je bewuste doelen hebt en bewuste intenties creëert.

Scroll naar top

Voordat je weggaat

Schrijf je in voor mijn Nieuwsbrief

Zo blijf je op de hoogte van alle trainingen en workshops